Bruárfoss & Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu Bruárfoss & Reykjavik - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

Bruárfoss & Reykjavik

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

29 April 2018 | IJsland, Reykjavik

Dag 52

Een aantal weken terug heb ik een verwoede poging gedaan een super mooie waterval te vinden. (Althans, daar ga ik vanuit)
Na een uur lang vele, volgens Google Maps, niet bestaande landweggetjes te hebben genomen met de auto, zijn we er helaas niet in geslaagd Bruárfoss te vinden. Een waterval waar ik (de IJsland-nerd die ik ben) op internet over had gelezen, en in geen van de reisboekjes vermeld stond. Maar toch bestempeld wordt als een van de helderste watervallen.

Ik ben op het internet gaan zoeken en gelukkig weet ik ondertussen hoe deze waterval te bereiken is. Het is vanaf een bepaalde parkeerplaats in the middle of nowhere zo’n 50 minuten wandelen (internet spreekt niet altijd de waarheid, hier kom ik nog op terug).
Geen probleem uiteraard, maar als je Google Maps zou volgen, stuurt hij je zo dichtmogelijk naar de waterval toe, om vervolgens over privéterrein door de natuur te banjeren, door ruw landschap en prikkeldraad heen.

Na de teleurstellende poging van eventjes geleden, was het uiteraard tijd voor revanche. Eergisteren was de eerste dag met mijn ouders hier, en dus stelde ik voor dat we wel ‘’eventjes’’ een hike zouden doen. 50 minuten heen en 50 minuten terug.. Het bleek een erg ruig wandel parcours te zijn en zodoende zijn we zo’n 4 uur weg geweest! Ondanks dat we echt wel aardig doorgestapt hebben, maar dat simpelweg op veel plekken niet kon.
Daarnaast waren er onderweg uiteraard ook nog de fotomomentjes, een koekje hier en daar (Als het aan mijn vader lag hadden we in de eerste 2 km de voedselvoorraad uit onze rugzakken er doorheen geslagen) maar vooral heel veel lopen.

Het was het echter meer dan waard, de wandeling is er geen een die ik aanraad te doen met een kind op je nek maar het is een erg mooie maar vooral avontuurlijke route en het eindresultaat ‘’de waterval’’ mag er zeker zijn.

Het verwonderde mij vooral dat deze waterval (hoe stom dit ook klinkt) gewoon een natuurproduct is. Het water is zo helder blauw, dat het bijna chemisch lijkt. Onderweg kom je nog wat IJslandse paarden tegen, die als ze er zin in hebben, zich graag uitsloven voor de wandelaars, en zal je geen stroom aan toeristen tegenkomen, aangezien de tourbussen deze waterval helemaal niet kunnen bereiken.

Gisteren zijn we met zijn allen naar Reykjavik geweest. Zoals bekend is IJsland een dunbevolkt land met zo’n 330.000 inwoners. Twee derde hiervan woont in Reykjavik en voorsteden. De rest van de inwoners woont op verspreid liggende boerderijen en in dorpjes, zoals waar ik zit (met zo’n 300 man). Het binnenland is onbewoond, denk aan lavavelden, bergen, gletsjers en rivieren.

Op de heenweg naar Reykjavik kreeg ik van het navigatiesysteem een melding dat er een wegopstopping voor ons zou zijn. Bleek het om letterlijk 6 auto’s te gaan, die achter elkaar stonden te wachten voor het stoplicht!
In Reykjavik heb ik eindelijk een mooie wollen deken op de kop kunnen tikken. Een van echt IJslands wol en die ook echt in het land zelf is gemaakt. (Als je denkt een goedkope op de kop getikt te hebben, is het er hoogstwaarschijnlijk een ‘’made in China’’ versie.) Men noemt de IJslandse dekens of truien een aankoop waar je minstens tientallen jaren mee doet. Met dat gegeven in mijn achterhoofd vond ik het een mooi excuus deze deken als een souvenir van deze reis te kopen.

Overigens hadden we echt super veel geluk met het weer vandaag, een strakke blauwe lucht, windstil en geen druppel regen. Ook ben ik in Reykjavik tot de conclusie gekomen dat wat ik heb gelezen over IJslandse baby’s en dutjes toch echt blijkt te kloppen: Als IJslanders ergens een kopje koffie gaan drinken bijvoorbeeld, laten ze gerust hun kind in de buggy buiten dutjes doen, ongeacht het seizoen. Dit doen ze ook gewoon thuis.


  • 29 April 2018 - 11:23

    Dave Hoogendoorn:

    Hi Jojo,

    Fantastisch om zo mee te mogen genieten.
    Veel plezier met pa en ma.

    Ik ga Maud naar binnen halen,
    want het is intussen gaan regenen.

    Tot snel,

    Gr Dave



  • 29 April 2018 - 13:06

    Marina:

    Ha ha, herkenbaar. Wij konden de Bruárfoss ook niet vinden en hebben over een vakantiepark of zo rondgereden toen we het navigatiesysteem volgden. Uiteindelijk het parkeerterrein gevonden en toen ook gaan lopen. Het was in januari spekglad, dus je kan je voorstellen dat het hier en daar echt eng was.
    Na twee uur wandelen hadden we het eind nog niet in zicht en hebben we het opgegeven en zijn teruggelopen. Ben blij dat jullie hem wel hebben gevonden. op de foto ziet het er mooi uit.
    Veel plezier nog met je ouders.
    groetjes Marina

  • 29 April 2018 - 14:59

    Paul Kornaat:

    Oh, ben er twee keer geweest, en heb hem beide keren eenvoudig kunnen vinden < 50 min. Heb het die twee keer gedaan via een klein bungalowparkje, maar heb gehoord dat 'ie nu ontdekt is door het grote publiek, en dat er nu een veel eenvoudiger weg heen loopt.... met het grote 'nadeel', dat er van een klein schapenpaadje nu een breed olifantenpad is gemaakt..
    Is inderdaad een prachtige waterval, en mooi dat je die aan je ouders heb kunnen laten zien bij prachtig weer!!

  • 29 April 2018 - 21:22

    Diana De Hoop:

    Wat een geweldige foto's en wat een prachtige reis voor jouw ouders. Genieten voor jullie zeg en wij genieten mee door het verhaal te volgen

  • 29 April 2018 - 22:05

    Gerda Sanderson:

    Heerlijk genieten en dan je ouders er even bij wat is er mooier .Heerlijk gewoon genieten

  • 29 April 2018 - 22:09

    Jacqueline :

    Geweldig wat een mooi reisverslag en wat leuk om met je ouders mee te maken!
    Veel plezier nog met elkaar.

  • 30 April 2018 - 11:26

    Miranda:

    Wat fijn dat je het daar naar je zin hebt.
    Ben benieuwd naar de verhalen van je moeder.
    Groetjes xxxx

  • 30 April 2018 - 21:37

    Opa En Oma Hoogendoorn:

    Hallo Joelle, wat een leuk verslag heb je weer gemaakt. Leuk om pa en ma IJsland te laten zien
    lekker genieten en gelukkig op de waterval tocht mooi weer. pa Ger had wel een lekker ijsje maatje XXXL
    moet kunnen om zo samen een ijsje te eten.Voor Ger en Mirelle morgen afscheid nemen fijn dat dat jullie er konden zijn en een goede reis en Joelle jij kan na genieten van het bezoek.
    groet van opa en oma.

  • 01 Mei 2018 - 13:04

    Mieke Van Vliet:

    Hoi Allemaal, heb weer erg genoten van je bericht.
    En ook dat je Pa & Ma er zo van mogen genieten het zal ze goed doen....
    Verder nog mooie reis dagen gewenst.

    Groetjes va Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Van 9 maart tot en met 5 juni zal ik verblijven in IJsland. De laatste 2 weken van mijn tijd hier zal ik gaan roadtrippen, voor de rest blijf ik bij een kunstenaarsresidentie waar ik zal gaan werken aan nieuwe series schilderijen. Uiteraard ga ik in deze tijd ook veel uitjes doen en genieten van het prachtige landschap.

Actief sinds 11 Maart 2018
Verslag gelezen: 832
Totaal aantal bezoekers 51758

Voorgaande reizen:

09 Maart 2018 - 05 Juni 2018

kunstenaarsresidentie in IJsland

Landen bezocht: