Sólheimasandur & heel veel watervallen - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu Sólheimasandur & heel veel watervallen - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

Sólheimasandur & heel veel watervallen

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

26 Mei 2018 | IJsland, Laugarvatn

Dag 78

Het was 1973 toen er een Amerikaans marine vliegtuig zonder benzine kwam te zitten terwijl het boven IJsland vloog. Het vliegtuig crashte op het zwarte strand in Sólheimasandur. Achteraf bleek dat de piloot naar de verkeerde brandstoftank had geschakeld. Gelukkig heeft iedereen het er levend vanaf gebracht, en het vliegtuigwrak, is altijd blijven liggen op het zwarte strand in het zuiden van IJsland. Overigens is het zwarte strand ontstaan door lava dat de zee in is gestroomd. Fun fact: IJsland heeft geen leger, marine of luchtmacht.

Laten we eerlijk zijn: Het landschap hier heeft al veel weg van een science-fiction film decor. Dat in combinatie met een zwart strand en een vliegtuigwrak, maakt het alleen maar nog geloofwaardiger dat je je daadwerkelijk op een filmset bevind.

Het verbaasd me dan ook niets dat films en series als Game of thrones, Interstellar, Lara Croft: Tomb Raider, The Star Wars saga & Fast and the furious 8 hier scenes hebben opgenomen. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van films & series die IJsland als decor hebben gebruikt.

Ook wij hadden onze zinnen er op gezet om het vliegtuigwrak te bezoeken. De plek is lastiger te bereiken, sinds de lokale boeren de weg naar het wrak afgesloten hebben een jaar of 2 geleden. Teveel toeristen kwamen met hun auto vast te zitten in de zachte aarde, en het werd simpelweg veelte druk. (Het opnemen van een Justin Bieber videoclip heeft hier ook aan bijgedragen) Er is nu een parkeerplaats, vanaf daar is het nog zo’n 3 km lopen naar het wrak.

Ons hotel voor de nacht zat er een kwartiertje vandaan, en aangezien we al een drukke dag achter de boeg hadden en we de ergste drukte wilden vermijden, besloten we ’s avonds laat te gaan. We hebben toch genoeg lichturen om het wrak goed te kunnen zien. Het ’s nachts naar plekken gaan was ons een paar dagen geleden ook heel goed bevallen. Bij de parkeerplaats werden we gewaarschuwd dat de wandeltocht 3 tot 4 uur duurt. We hielden de pas er in, en hebben er op zowel de heen als terugweg zo’n 50 minuten over gedaan. Hier hebben we deze ochtend wel een beetje spijt van: We barsten van de spierpijn. Maar, we hadden het vliegtuigwrak helemaal voor ons zelf. Daarna nog doorgelopen naar het mooie zwarte strand.

Daarvoor zijn we nog naar Seljalandsfoss, Gljúfrabúi en Skogafoss, Skvernufoss en het oudste aangelegde zwembad van IJsland geweest (1927). Het zwembad was niet lekker qua temperatuur en zat vol met algen. Vandaar dat we deze zwemsessie hebben overgeslagen.

Het waren de watervallen Gljúfrabúi & Skvernufoss die de meeste indruk op ons hebben gemaakt. ‘’Geheime’’ watervallen die ik op internet had gevonden. Het is zo bijzonder om met simpelweg wat coördinaten opzoek te gaan naar een waterval en deze vervolgens helemaal voor jezelf te hebben. Hier hebben we dan ook wat toffe foto’s kunnen maken. Zo lag Gljúfrabúi verstopt in een grot waar we eerst in moesten zien te komen zonder al te nat te worden en lag Skvernufoss op land van een schapenboer.

Op het moment rijden we gemiddeld een halve tank per dag leeg met onze Toyota Yaris. onze jassen zijn nog nat van de regenbui die ons tegemoet kwam tijdens de wandeling van het vliegtuigwrak vandaan, en is deze maand Mei uitgeroepen tot de koudste maand Mei in 100 jaar. En we hebben het geweldig naar ons zin. Tot snel

• 28 Mei 2018 - 15:01

Opa En Oma Hoogendoorn:

Hallo Joelle, wat grappig jou te zien met een dikke muts op, hier is het pfff. zo warm.
    Aftellen nu de familie kijkt er naar uit. Tot dan en veilig thuiskomen.
    lieve groet, opa en oma