Walvissen, zeehonden & the diamond circle - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu Walvissen, zeehonden & the diamond circle - Reisverslag uit Hvammstangi, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

Walvissen, zeehonden & the diamond circle

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

30 Mei 2018 | IJsland, Hvammstangi

Dag 82

Het schrijven van de verslagen wordt steeds lastiger, een luxeprobleem, want er is simpelweg teveel om over te schrijven en er is minder tijd om te schrijven.
We hebben 2 volle dagen vlakbij Lake Myvatn (het muggenmeer) verbleven in een superleuke airbnb. Hierdoor hadden we mooi de tijd om The Diamond Circle af te leggen. Doordat er een aantal wegen gedeeltelijk afgesloten waren i.v.m. eerdere regenval, konden we dit helaas niet in een gebruikelijk mooi rondje doen, maar moesten we op een gegeven omkeren en er een ‘’U-tje’’ van maken.

Wat ben ik blij dat we de tijd ervoor hebben uitgetrokken hier wat langer te blijven. Van het natuurreservaat Dimmuborgir, de grjótagjá badplaats, het warmwaterbad Myvatn Nature Bath (met geweldig uitzicht op het meer!) tot aan de krachtige waterval Dettifoss, en zo kan ik nog wel even doorgaan. (Had ik het geothermische gebied, de kraters en lavavelden al genoemd?) Kortom, we vermaken ons prima in het opeens zo zomerse IJsland.

Als men aan IJsland denkt, denken we al snel aan kou, vulkanen, the Blue Lagoon, geisers, watervallen, Papegaaiduikers en hopelijk ook aan: Walvissen.

Toen ik de reis aan het voorbereiden was, moest ik uiteraard een keuze maken waar ik deze walvistocht wilde doen. Dit kan namelijk op meerder plekken in het noorden van het land. Uiteindelijk heb ik besloten te gaan voor Dalvik. Hier zouden we ook de grootste kans moeten hebben op het spotten van de bultrug walvis. Toen ik voorzichtig aan een local in het zuiden voorlegde dat ik voor Dalvik was gegaan, kreeg ik gelukkig te horen dat dit een goede keus is geweest. Hij vertelde me dat Bultrugwalvissen speels zijn, en dicht bij de boot blijven. Hij woont zelf in Akureyri (grootste stad in het noorden), en kan in de zomer vanaf zijn boerderij walvissen zien zwemmen in de fjorden, wauw.

Uiteraard is kans op het spotten van walvissen nooit 100 % zeker met een tour. Maar er werd mij met het boeken verzekerd, dat de kans toch wel (om precies te zijn) 99,5% zou zijn.

We hadden heerlijk weer (15 graden) en gingen vol goede moed de boot op. Om vervolgens getuigen te zijn van een komisch kat en muis spel. De leidster stond hoger op de boot en communiceerde met andere boten en de kapitein. Wanneer zij opeens ‘’9 o’clock!’’ riep, bewoog iedereen zich op de boot naar de linkerkant van het dek, om vervolgens een prachtige bultrugwalvis te aanschouwen. Deze komen eens in de zoveel minuten naar boven, en het is altijd maar weer afwachten waar ze na die paar minuten opduiken. Om vervolgens weer de achtervolging in te zetten.

We hebben een keer of 7 een bultrugwalvis gezien, gevist aan boord en deze vervolgens van de BBQ gegeten in het zonnetje: Een geslaagde tocht!

Vanavond rondgereden in de buurt van ons hotel voor deze nacht. Op het zwarte strand veel zeehonden kunnen zien, met jongen. Was toch bijzonder om dit bij onder andere de rots Hvítserkur te zien (Hvítserkur= wit shirt, verwijzend naar de witte vogelpoep op de rots).

Morgen wanen wij ons richting de Westfjorden en ik ben super benieuwd wat ons daar te wachten staat.

  • 04 Juni 2018 - 07:13

    Elly:

    Gaaf zeg om dat te zien!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Van 9 maart tot en met 5 juni zal ik verblijven in IJsland. De laatste 2 weken van mijn tijd hier zal ik gaan roadtrippen, voor de rest blijf ik bij een kunstenaarsresidentie waar ik zal gaan werken aan nieuwe series schilderijen. Uiteraard ga ik in deze tijd ook veel uitjes doen en genieten van het prachtige landschap.

Actief sinds 11 Maart 2018
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 51751

Voorgaande reizen:

09 Maart 2018 - 05 Juni 2018

kunstenaarsresidentie in IJsland

Landen bezocht: