De ijsboerderij - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu De ijsboerderij - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

De ijsboerderij

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

12 Maart 2018 | IJsland, Laugarvatn

Dag 4

Gisteren met de auto het dorp een beetje verkent. Hoewel het maar een klein plaatsje is, ligt alles best ver uit elkaar. Dus een auto is geen overbodige luxe. Gelukkig was een van mijn mede-huisgenoten afgelopen jaar al eens hier geweest, want zelf zou ik er nooit op gekomen zijn om die ene weg af te slaan, naar dat éne landweggetje, een berg op te rijden om vervolgens uit te komen bij een boerderij met .. een ijssalon erin. (Het wordt ook wel the ice cream farm genoemd)

Als ik een ding moest bedenken waarvan ik dacht dat ik er geen behoefte aan zou hebben hier, dan is het wel een ijsje.
Maar het was lekker warm binnen en het ijs zag er serieus goed uit dus ik dacht, waarom niet?
(Hoewel, ik zou een hele goede ''waarom niet'' kunnen bedenken, de prijs die ik heb betaald voor dat ijsje. 500 IJslandse kronen dat is zo'n €4,05 voor 1 bolletje, maar dat terzijde)

Dit is niet alles: Als je dus dat bewuste ijsje aan het eten bent in het restaurant, krijg je er nog een prachtige attractiewaardig zicht bij kado: In het restaurant bevinden zich namelijk *tromgeroffel* ramen met uitzicht op de koeienstallen (met bijbehorende stro-etende koeien!)
Nu was ik minder geboeid door die koeien dan mijn huisgenoten..Iets met koeien en Nederland ;) maar het is wel zoiets wat je geloof ik echt alleen hier tegenkomt. Luguber detail: In het restaurant stond een vrieskist waaruit je rechtstreeks koeienvlees kan kopen ;).

Daarna reden we langs een super schattig klein kerkje. Blijkbaar worden die vrijwel nooit op slot gedaan (net als auto's hier) waardoor je gewoon naar binnen kunt gaan.

Vervolgens gingen we terug naar onze auto, tenminste dat dachten we (lees: auto's worden hier niet op slot gedaan). Mijn huisgenoot vond het al frappant dat de deuk die in deze auto zat haar niet eerder was opgevallen, en tegelijkertijd verbaasde ik mij over een motorhelm en spanbanden die naast me lagen op de achterbank van de auto. Om dus vervolgens tot de conclusie te komen dat we in de verkeerde auto zaten en die van ons ernaast stond oeps! (Het is geen excuus maar ze leken wel oprecht veel op elkaar.. oké ik zal eerlijk zijn, ze waren beide zilver, dat was de enige overeenkomst)

Daarnaast ook even langs het meer gereden, het blijft een bizar gezicht om water in de natuur te zien koken.. Al het warme water in ons huis komt ook rechtstreeks van de warmwaterbronnen hiervandaan, dus je hoeft niet bang te zijn dat het warme water opraakt: een boiler is er niet.

Beide plekken ga ik zeker onthouden voor de mensen die mij zullen gaan bezoeken om ze mee naartoe te nemen :)



  • 12 Maart 2018 - 12:02

    Mieke Kettler:

    Leuk verslag Joëlle, ik ken een IJslandse die Björk heet en in Amsterdam woont en kende al wat verhalen over IJsland. De natuur is enorm inspirerend en de mensen zijn aardig. Hoop dat je vrij voelt en Nederland even achter je laat. Veel succes met alles en volgens mij zijn de IJslanders muzikaal en zal je gitaar goed van pas komen. Succes!!!!

  • 12 Maart 2018 - 12:50

    Paul Kornaat:

    Ah.. mooi om te lezen, en herkenbaar!! Alhoewel..... de IJsboerderij kende ik nog niet.
    Zal hier trouwens een vaste bezoeker worden!!

  • 12 Maart 2018 - 20:49

    Joukje:

    Lieve Joelle, wat een geweldige reis, en zo lekker lang! Ik ga het met heel veel plezier volgen! Veel liefs van ons allemaal, Joukje

  • 13 Maart 2018 - 09:32

    Tina:

    fijn je verhaal te lezen, ik blijf volgen! veel plezier Joëlle xx

  • 14 Maart 2018 - 21:53

    Joëlle :

    @mieke kettler bedankt!

  • 15 Maart 2018 - 18:28

    Joëlle :

    Hoi Tina, leuk om te horen! Ik stuur je zo een mailtje met meer info!

  • 06 April 2018 - 19:09

    Gezien Pongers:

    Heel leuk om je belevenissen te lezen. Kan me voorstellen dat je een fijne tijd tegemoet gaat.
    Zal je blijven volgen en morgen even de familie informeren dat ik op de hoogte ben van de goudplevier.
    Veel groetjes
    Gezien Pongers (Ben degene van zaterdagochtend met grijs haar en kruk)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Van 9 maart tot en met 5 juni zal ik verblijven in IJsland. De laatste 2 weken van mijn tijd hier zal ik gaan roadtrippen, voor de rest blijf ik bij een kunstenaarsresidentie waar ik zal gaan werken aan nieuwe series schilderijen. Uiteraard ga ik in deze tijd ook veel uitjes doen en genieten van het prachtige landschap.

Actief sinds 11 Maart 2018
Verslag gelezen: 739
Totaal aantal bezoekers 51736

Voorgaande reizen:

09 Maart 2018 - 05 Juni 2018

kunstenaarsresidentie in IJsland

Landen bezocht: