Silfra: Snorkelen tussen 2 tektonische platen - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu Silfra: Snorkelen tussen 2 tektonische platen - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

Silfra: Snorkelen tussen 2 tektonische platen

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

24 Mei 2018 | IJsland, Laugarvatn

Dag 77

Heb je dat ook wel eens? Dat je een suggestie doet waarvan je later denkt, goh, ik weet eigenlijk helemaal niet zeker of ik dat zelf wel zo leuk vind. Ik zal het even toelichten: Ik zit 30 minuten rijden van het Þingvellir nationaal park vandaan. (Þ spreek je uit als th) Dit is een plek die op de Unesco wereld erfgoedlijst staat. Dat komt niet door het prachtige natuurlandschap en niet eens doordat 2 tektonische platen elkaar hier ontmoeten, nee, dit heeft te maken met het feit dat Þingvellir de oudste parlementaire vergaderplek ter wereld is. Rond de 10e eeuw verzamelden zich hier Vikingen om vervolgens over nieuwe wetvoorstellen te vergaderen.

IJsland is het meest westelijk gelegen land in Europa. De continentale breuklijn loopt over het eiland. Met als resultaat dat het westen van IJsland ligt op de Noord-Amerikaanse plaat.
Wauw, ik ben er weer van onder de indruk, maar dit is nog niet alles: In 1789 is er door een aardbeving een spleet gevormd tussen deze Euraziatische en Noord-Amerikaanse tektonische platen. De platen zijn nog altijd uit elkaar aan het groeien. Dit doen zij met dezelfde snelheid als onze vingernagels groeien: een centimeter of 2 per jaar. En laat je nou toevallig in die scheur kunnen gaan snorkelen! De enige plek ter wereld waar je kunst snorkelen (of duiken) in een scheur tussen 2 tektonische platen. Hoe cool is dat? Een kans die ik niet aan mij voorbij moet laten gaan.. toch?

Door ondergrondse lava is het water in het meer genaamd Silfra, (silver lady) voor een honderdtal jaren genaamd gefilterd voordat het in het meer terecht komt. Hierdoor is het water extreem helder, men spreekt van wel 100 meter zicht onder water, oftewel: Het helderste water ter wereld! Het gesmolten gletsjerwater bevriest nooit, het water is heel het jaar door tussen de 2 en 4 graden Celsius.

Met een drysuit, handschoenen, schoenen en een stel flippers aan besloten we het avontuur hier aan te gaan. De combinatie van het drysuit, het extreme heldere water en de diepte onder je geeft het gevoel alsof je zweeft, heel bizar.
Na een uur rond gesnorkeld te hebben, werden we terug verwelkomt met warme chocomelk, dat kon geen kwaad voor de inmiddels bevroren handen! (De handschoenen zijn niet waterproof). Snorkel foto's volgen!

Gisternacht zijn we naar de hotspring Reyjadalur en naar de krater Kerid geweest. Veel mensen raadde me aan om gebruik te maken van het constante zonlicht dat we nu hebben. Dus nadat we ’s middags een goede powernap gedaan hadden, zijn we heel de nacht op pad geweest. Met als resultaat dat we de enige bij de krater waren, en de enige in de populaire hotspring Reyjadalur. Waar we overigens nog ruim een uur door steile bergen naartoe moesten hiken. Ik blijf me verbazen tot waar de natuur hiertoe in staat is. De weg ernaartoe is overigens qua omgeving absoluut geen straf om af te leggen.

Ook nog naar een kleinere hotspring geweest genaamd Hrunalaug. Rond 1900 aangelegd. Deze was makkelijker te bereiken en we waren er overdag, waardoor het hier relatief druk was. (6 man) Maar alsnog een leuke ervaring en het water was lekker op temperatuur.

Morgen gaan we weg bij de residentie en beginnen we onze rondreis. Met als eerste bestemming: Vík!

  • 24 Mei 2018 - 14:50

    Paul Kornaat:

    Oh.. zelf ook daar gesnorkeld: TOP!! meer dan dat, ondanks baardlek......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Van 9 maart tot en met 5 juni zal ik verblijven in IJsland. De laatste 2 weken van mijn tijd hier zal ik gaan roadtrippen, voor de rest blijf ik bij een kunstenaarsresidentie waar ik zal gaan werken aan nieuwe series schilderijen. Uiteraard ga ik in deze tijd ook veel uitjes doen en genieten van het prachtige landschap.

Actief sinds 11 Maart 2018
Verslag gelezen: 515
Totaal aantal bezoekers 51749

Voorgaande reizen:

09 Maart 2018 - 05 Juni 2018

kunstenaarsresidentie in IJsland

Landen bezocht: