Het land van vuur en ijs ontwaakt - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu Het land van vuur en ijs ontwaakt - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

Het land van vuur en ijs ontwaakt

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

01 April 2018 | IJsland, Laugarvatn

Dag 24 - 1 april

In het voorjaar kijkt men ernaar uit als de sneeuw begint de smelten en snakken de bewoners naar meer lichturen. (Ik tel mijzelf even mee als +1 en dat terwijl ik nog geen eens de ‘’echte’’ winter hier heb meegemaakt) Ter vergelijking: In de barre wintermaanden zijn de dagen hier gevuld met zo’n 20 uren duisternis op een dag. Nu april officieel begonnen is, kunnen we deze maand rekenen op zo’n 13 tot 16 lichturen per dag. (Op het moment van schrijven zitten we vandaag aan de 12 uren, in Nederland zijn het er 11.)

Ik kan mij nog goed herinneren, dat toen ik hier vrijdag 9 maart ’s avonds aankwam, je geen hand voor ogen zag terwijl het pas 8 uur ’s avonds was. Dat ik aan de telefoon tegen mijn zus grapte dat ik het idee had dat je best over de weg zou kunnen schaatsen naar de supermarkt verderop. Het is bizar hoe het landschap in een paar weken tijd zo’n verandering heeft ondergaan. En ik kan niet wachten tot de berg achter ons huis groene vormen begint aan te nemen.

Er zijn in april veel festivals en activiteiten om deze extra lichturen dan ook te vieren hier. Echter, volgens de IJslandse folklore, wordt de lente hier pas echt ingeluid als de eerste Goudplevier is gespot. Wanneer IJslands favoriete vogel arriveert is men er zeker van: De lente is begonnen, en in dit geval: de lente is 4 dagen geleden begonnen! Er wordt veel waarde gehecht aan dit moment, de kranten wijden er artikelen aan, bij het vogelkijkcentrum staan ze paraat en de IJslandse schoolkinderen verwelkomen de Goudplevieren met het nummer ‘’Lóan er komin’’, die onder andere de volgende zin bevat: ‘’De Goudplevier is gekomen om afscheid te nemen van de sneeuw’’.

Maar zoals iedereen in IJsland weet (wie had gedacht dat ik ooit zou refereren naar Prince): Sometimes it snows in april. Het is sowieso al een onstabiel land wanneer het neerkomt op het klimaat, al helemaal in zo’n net-wel-net-niet lente maand, dus we gaan het zien, hopen voor die leuke Goudpleviertjes dat het van sneeuw niet meer gaat komen.

De lentevreugde moet redelijk snel plaatsmaken voor iets anders. De eerste zomerdag. Deze wordt hier volgens de oude Noorse kalender ingeluid op de eerste donderdag na 18 april (uit de tijd dat het jaar hier opgedeeld werd in enkel 2 seizoenen: zomer en winter). Deze eerste dag van de zomer is een van de heidense tradities die ondanks dat de Noorse kalender in het jaar 1000 het einde zag, over is gebleven tussen alle inmiddels christelijke gebruiken hier.

Zo wordt Pasen hier vrijwel hetzelfde gevierd als in Nederland. (Wat eigenlijk mijn intentie was om over te schrijven maar wat ik nu maar kort zal houden omdat ik te enthousiast werd over het fenomeen genaamd de Goudplevier.)

Zo werd van de week aan mij gevraagd of ik een pakketje verwachtte. Nee hoor, ik wist van niets. Na een paar seconden diep nadenken excuseerde ik me van het gezelschap om even een belletje te plegen. ‘’Mam, heb jij heel toevallig iets proberen te laten bezorgen bij mij?’’. Om vervolgens te horen te krijgen: ‘’O wat jammer nou, ik wilde dat het een verassing zou zijn!’’.
Enkele dagen terug arriveerde dit pakket: 9,5 kilo schoon aan de haak helemaal gevuld met eten. Van ontbijtkoek tot M&M’s en van een chocoladepaashaas tot poedersuiker.
Na het eten van een niet nader te noemen aantal paasschuimpjes, begon ik aardig te stuiteren en voelde ik mij net Ross in de Friends aflevering waarin hij teveel maple candy heeft gegeten. (Do you guys hear a buzzing?)

Vandaag pannenkoeken gegeten om mezelf het idee te geven dat ik aan een paas-ontbijtje deed en morgen vervolg ik mijn dag weer met mijn ondertussen dagelijks geworden routines.
Maar ik zal toch even stilstaan bij Pasen terwijl ik die grote chocoladepaashaas aan het verorberen ben.

Fijne Annar í Páskum!
Jawel, wij zijn niet de enige die aan 2e paasdag doen ;)

Hier nog even een link naar het liedje over de Goudplevier waar ik het eerder over heb:
https://www.youtube.com/watch?v=UAOujrRg2Cc


  • 02 April 2018 - 05:55

    Paul Kornaat:

    Hoi Joëlle,

    Ah, mooi om te lezen!! En ik heb nog wat geleerd ook. Ik kende het verhaal van de Goudplevier niet in dit verband.
    Fijne tweede Paasdag!!

  • 02 April 2018 - 08:46

    Alexandra:

    Weer super leuk om te lezen. Indrukwekkend land.
    Geniet ervan
    Fijne Pasen

  • 02 April 2018 - 08:47

    Alexandra:

    Weer super leuk om te lezen. Indrukwekkend land.
    Geniet ervan
    Fijne Pasenr

  • 02 April 2018 - 09:59

    Willem En Pia:

    Hallo Joelle,

    Hartstikke mooi idie verstilling, bakermat voor inspiratie?
    Leuk om je verhalen te lezen.

    Dikke knuffel van Willem en Pia.

  • 08 April 2018 - 19:41

    Opa En Oma Hoogendoorn:

    Hallo Joelle, wat heb je weer een leuk verslag neer gezet.Hier hebben we ook een uitdrukking
    "aprilletje zoet geeft nog wel eens een witte hoed". in ieder geval was het om te beginnen met de speciale dag (afstuderen van je zus) prima weer en het werd telkens beter en nu zondag met de marathon was het super weer.
    Dus dat hebben we alvast en voor de rest laten we ons verrassen.

    We hebben je gemist jl. dinsdag maar fijn dat je alles kon volgen en aan het eind was je al zwaaiend en helemaal blij te zien, leuk was dat.
    Wat we ons afvragen of er oa. veel vogels zijn en andere dieren en aan welke temperatuur moeten we denken? dat horen we nog wel.
    lieve Joelle, succes met schilderen en alle goeds, opa en oma H.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Van 9 maart tot en met 5 juni zal ik verblijven in IJsland. De laatste 2 weken van mijn tijd hier zal ik gaan roadtrippen, voor de rest blijf ik bij een kunstenaarsresidentie waar ik zal gaan werken aan nieuwe series schilderijen. Uiteraard ga ik in deze tijd ook veel uitjes doen en genieten van het prachtige landschap.

Actief sinds 11 Maart 2018
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 51767

Voorgaande reizen:

09 Maart 2018 - 05 Juni 2018

kunstenaarsresidentie in IJsland

Landen bezocht: