Golden circle - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu Golden circle - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

Golden circle

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

23 Maart 2018 | IJsland, Laugarvatn

Dag 15

Ik ben al goed gewend hier in IJsland, zelfs de zwavel geur van het water ruik ik vrijwel niet meer.
Een van de eerste dingen die ik heb gedaan toen ik hier kwam, is mij afmelden voor zoveel mogelijk mailling lijsten waar ik voor aangemeld stond (nee dit is geen hint, meldt je niet af voor die van mij). Het is zo stil en sereen hier, en ik merkte dat ik onbewust toch afgeleid werd door allerlei onzinnige mailtjes. (Aangezien ik er hier toch niets aan heb wanneer er in Rotterdam een pizza in de aanbieding is of er een nieuwe zomercollectie ergens uitkomt dacht ik, waarom niet)

Vandaag was er dan eindelijk een moment dat het niet meer regende, het is de afgelopen dagen zeer triestig weer hier geweest. Niet erg, hierdoor heb ik vooral hele dagen geschilderd, en dat was toch vooral waar ik voor ben gekomen. Dus we besloten Teevee (de auto) erbij te pakken en langs wat golden circle highlight te stoppen.

Ik denk dat ik meer dan schappelijk ben als ik zeg dat Teevee een redelijk oud barrel is die de beste tijd van zijn leven wel achter de rug heeft. Af en toe wat bijgeluidjes hier en daar, maar hé, niet zeuren, hij rijdt.
We waren een kilometertje of 10 onderweg toen er een lampje begon te branden: check engine. Terwijl Rachel reed, zocht ik in de handleiding op wat we in dit geval moesten doen: ''contact your nearest SUBARU dealer immediately.''
Na wat zenuwachtig gelach besloten we het te negeren, dat voelde goed. Vervolgens reden we over een hobbel en ging het lampje uit. Mooi opgelost!

Eerst zijn we naar Geysir gereden, en om terug te komen op het gegeven dat ik al goed gewend ben hier: Ik merkte dat ik het gek vond zoveel mensen/toeristen bij elkaar te zien. In het dorp woont een mannetje of 200 (aardig verspreid uit elkaar) en als ik 10 mensen op een dag zie is het veel. Ik denk dat ik zal moeten wennen aan alle prikkels wanneer ik in juni terugkom naar Nederland ;).

Helaas was de lucht nog wel goed dicht bewolkt waardoor de foto's iets minder indrukwekkend zijn dan wanneer er een strak blauwe lucht achter zo'n ontploffende geiser te zien is. Goed om te weten voor de volgende keer :). Daarna naar Gullfoss gereden en man, wat is dat een indrukwekkende waterval. Vanaf zijn slechtste hoek was hij nog steeds meer dan postkaart-waardig.

Aangezien Gullfoss een waterval is die een zeer rijke geschiedenis heeft, ga ik hier even naar uitwijken. Ik zal het proberen zo compact mogelijk te houden:
In de vroege 20ste eeuw wilden buitenlandse investeerders de kracht van Gullfoss gebruiken om elektriciteit te produceren. Het was de IJslandse Sigriður Tómasdóttir die haar spaargeld gebruikte om een advocaat in Reykjavik in te huren om dit te stoppen. Zij wilde namelijk dat het huurcontract dat haar vader afgesloten had met de investeerders, ongeldig verklaard zou worden.

De zaak heeft jaren geduurd, en Sigriður moest gedurende deze tijd meerder malen (op blote voeten) naar Reykjavik lopen om de zaak te kunnen volgen. Ze dreigde zelfs om zelfmoord te plegen door in de waterval te springen als de werkzaamheden zou beginnen.
Helaas mislukten haar pogingen in de rechtszaal, maar door gebrek aan betalingen werd het contract toch verbroken. De strijd om het behoud van de waterval bracht de aandacht naar het volk dat ze de natuur moesten blijven koesteren.

Sigriður wordt ook wel de eerste milieuactivist van IJsland genoemd, en er staat een mooi eerbetoon aan haar bij de waterval.
In 1940 verkocht de geadopteerde zoon van Sigriður het land aan de IJslandse overheid, waarna Gullfoss in 1979 werd aangewezen als natuurreservaat. Einde al goed.

Even afsluiten met iets luchtigs: Afgelopen week ben ik tijdens het hardlopen hier per toeval een atletiekbaan tegengekomen! Ook ben ik naar het plaatselijke buitenzwembad gegaan, waar ik het rijk voor mij alleen had (vreemd hoor, met een graad of 5). Ik durf te zeggen dat ik daar voor de moeilijkste keuze so far deze week heb gestaan: "Hmm, zal ik in het warmwaterbad van 38 graden gaan of 42? Zwaar leven hier ;).

Groetjes!

  • 23 Maart 2018 - 20:11

    Wilma:

    Leuk je verhaal te lezen! Hardlopen in IJsland..... ik heb weer een verhaal voor Ouwe Henk zondag! Geweldig. Geniet daar:)

  • 23 Maart 2018 - 21:42

    Loes Kettler:

    Leuk verhaal Joëlle zo leren we ook wat ☺
    Groetjes

  • 24 Maart 2018 - 10:35

    Joke Mooijman:

    Wat ontzettend interessant ,zo leer ik ook nog wat bij.
    Geniet van je tijd en ik denk dat je gewelige inspiratie opdoet zo.
    Groetjes

  • 24 Maart 2018 - 12:27

    Marina Dommanschet:

    Hoi Joelle, wat een pracht ervaringen. En wat een genot zoveel mooie natuur en rust.
    Ik wens je nog heel veel plezier en inspiratie toe voor al jou mooie kunstwerken.
    Tot ziens.

  • 27 Maart 2018 - 14:54

    Opa En Oma Hoogendoorn:

    Lieve Joelle,

    Wat interessant je verslag Golden circle, IJsland lijkt nu minder ver.
    Een heel nieuwe ervaring wat je mogelijk in je schilderijen kan verwerken
    Wensen je alle goeds en werk niet alleen maar geniet ook.

    Met lieve groet, Opa en Oma Hoogendoorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Van 9 maart tot en met 5 juni zal ik verblijven in IJsland. De laatste 2 weken van mijn tijd hier zal ik gaan roadtrippen, voor de rest blijf ik bij een kunstenaarsresidentie waar ik zal gaan werken aan nieuwe series schilderijen. Uiteraard ga ik in deze tijd ook veel uitjes doen en genieten van het prachtige landschap.

Actief sinds 11 Maart 2018
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 51763

Voorgaande reizen:

09 Maart 2018 - 05 Juni 2018

kunstenaarsresidentie in IJsland

Landen bezocht: