Vinnuhelgi - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu Vinnuhelgi - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Joëlle - WaarBenJij.nu

Vinnuhelgi

Door: Joëlle

Blijf op de hoogte en volg Joëlle

09 April 2018 | IJsland, Laugarvatn

Dag 32

Vinnuhelgi (werkweekend)

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik niet kan ontkennen super jaloers te zijn op het weer bij jullie. Maar hé, we kunnen hier deze week maxima temperaturen van (jawel) 10 graden verwachten! Niet slecht IJsland ;). Wanneer je deze week in het zonnetje op het terras zit en een klacht over het warme weer op het puntje van je tong ligt, denk er dan aan dat er mensen zijn die al heel blij worden van een graadje of 10 ;).

Enkele weken terug kreeg ik een telefoontje: Of het mij misschien leuk leek om 2 dagen schilderles te geven aan middelbare scholieren. Na hier volmondig ‘’ja’’ op te hebben geantwoord was dan afgelopen vrijdag en zaterdag het moment daar dat ik de les zou gaan geven.
Ter eren van het zogenoemde ‘’werkweekend’’ kwamen er een 5-tal leerlingen naar mijn atelier toe. Een super leuke ervaring die ik zeker niet had willen missen.

Het werkweekend was een experiment dat deze winter voor het eerst heeft plaatsgevonden. Omdat de scholen / klassen hier zo klein zijn (tussen de 2 á 10 leerlingen per klas is geen uitzondering) verenigen een 3-tal scholen zich in een van die 3 dorpen voor een weekend. Hier kunnen de kinderen zich inschrijven voor keuzevakken en zo de leerlingen uit de andere dorpen leren kennen. Naar mijn idee was dit een geslaagd initiatief.

Bij deze twee dagen lesgeven stuitte ik op een ‘’probleem’’ dat al eerder te sprake is gekomen. De kinderen waren rond de 13 jaar oud en spraken over het algemeen heel goed Engels. Echter vinden de kinderen het zo leuk om Engels te praten dat ze het IJslands aan het verwaarlozen zijn. Recentelijk praten ze in de klas liever Engels onderling dan in hun eigen taal.

Even in het kort over de taal: Het IJslands is een oeroude taal die ontstaan is uit het Oudnoors, de lingua franca van de Vikingwereld. (Een taal die als gemeenschappelijk communicatiemiddel werd gebruikt tussen mensen met verschillende moedertalen). Laten we niet vergeten dat de IJslandse taal, buiten wat spelling en woordenschat, sindsdien vrijwel onveranderd is gebleven. Dit houdt in dat 1000 jaar oude teksten nog steeds goed te lezen zijn. Saga’s geschreven in de 12e & 13e eeuw zijn hier het bewijs van.

De omstandigheden zijn al niet ideaal: IJsland heeft zo’n 330.000 inwoners, en ook voor de bewoners zelf, is dit een duur land. Beeld je in dat er voor een studie een boek uitgegeven moet worden. Als deze in het IJslands gedrukt zal worden, hebben we het (dit is maar een schatting) over maximaal een paar duizend boeken die uitgegeven moeten worden. Dit kost in verhouding zoveel meer, dat vrijwel alle boeken aan de universiteit / scholen uit praktische overweging in het Engels zijn.

Nu zal je wel denken: Maar in Nederland zijn wij ook opgevoed met Engelstalige televisie, boeken, muziek en niet nagesynchroniseerde films, en bij ons is dit geen issue. Om even terug te komen op het bevolkingsaantal: In Nederland wonen zoveel miljoenen mensen, dat er hier in een soortgelijke situatie, veel minder schrik zou zijn omtrent dit soort ontwikkelingen. Ik kan mij helemaal inleven in de situatie waarbij mensen die heel trots zijn op hun eigen taal, bang zijn dat deze uitsterft.

Goed nieuws is dat er ter behoefte van de taal, geïnvesteerd is in de IJslandse hiphop scene en die nu echt booming is bij de jeugd. Wat uiteraard een goede bijdrage is aan de taal. Ik moet zeggen, dat de IJslandse hiphop groep Reykjavíkurdætur (De dochters van Reykjavik) best wel leuk is.

Voor de rest heb ik vooral veel geschilderd afgelopen week, daarnaast hebben we ook het geluk gehad het noorderlicht voor de 2e keer te mogen aanschouwen. Het was super fel en erg groot. Ook ging het fotograferen deze keer beter, wat best mooie foto’s heeft opgeleverd.

Oké dat was niet alles, ik heb weer een ijsje gegeten bij de IJsboerderij. Ik verwacht alle smaken minstens 1 keer getest te hebben voordat ik hier wegga :).

  • 09 April 2018 - 17:44

    Mieke Kettler:

    Tja, reizen is erg leerzaam en helemaal als je langere tijd op een plek blijft dan leer je zoveel meer. Helemaal top om 2 dagen les te geven aan de plaatselijke scholieren. Zelf heb ik een paar jaar les gegeven aan onder-en bovenbouw en vond het erg leuk! Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij kun je met jouw bevoegdheid ook les geven in Nederland op een lagere school. Intussen begrijp ik dat je lekker aan het schilderen bent. De grap met de indrukken die je nu opdoet is dat je misschien niet gelijk anders werkt maar dat je het later pas in je werk merkt.

    Geniet van alles en groetjes Bob en Mieke

  • 09 April 2018 - 18:51

    Pessie Pabbi:

    Hoi Jojo,
    Ik mis je heel erg.
    We kijken al uit naar onze IJsland trip.

    succes nog met schilderen !!!

  • 10 April 2018 - 21:31

    Gonny:

    Hey lieve Joelle,
    Wat heb je een ontzettend leuke, maar vooral prettige schrijfstijl! Heel erg leuk om je ervaringen zo mee te krijgen. Volgens mij ben je behoorlijk aan het genieten. Wiij genieten met je mee!
    Dikke kus van ons!

  • 10 April 2018 - 22:38

    De Zus Van:

    Hoi Jo,

    Gave verhalen! Heerlijk om van te genieten deze dagen. Ook super mooie foto's van het noorderlicht! De volgende keer moet je maar Facetimen als je het weer kunt zien, kijken of ik het ook een stukje kan zien...

    Ps. Zorg je nu zelf ook dat de IJslandse taal minder uitsterft? Stap 1: ijs bestellen in het IJSlands?

    xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joëlle

Van 9 maart tot en met 5 juni zal ik verblijven in IJsland. De laatste 2 weken van mijn tijd hier zal ik gaan roadtrippen, voor de rest blijf ik bij een kunstenaarsresidentie waar ik zal gaan werken aan nieuwe series schilderijen. Uiteraard ga ik in deze tijd ook veel uitjes doen en genieten van het prachtige landschap.

Actief sinds 11 Maart 2018
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 51766

Voorgaande reizen:

09 Maart 2018 - 05 Juni 2018

kunstenaarsresidentie in IJsland

Landen bezocht: